Gästrike Vatten

Kommunalt vatten och avlopp i Åbyggeby

Gästrike Vatten bygger på uppdrag av Gävle kommun ut det kommunala ledningsnätet för vatten och avlopp till Åbyggeby. Det innebär att du som bor eller äger en fastighet i det beslutade området kommer att få tillgång till en långsiktigt hållbar lösning för vattenförsörjning och avloppsrening med hänsyn till människors hälsa och miljö.

Glad flicka håller i ett vattenglas med båda händerna

Vi tryggar ditt vatten – nu och för kommande generationer

Utbyggnaden av det kommunala VA-nätet till Åbyggeby är ett stort projekt som kommer att ta flera år. Totalt handlar det om 30 kilometer ledning som ska grävas ner i marken innan de första fastigheterna kan ansluta sig. Vi behöver även bygga om det befintliga VA-nätet för att kunna dra fram vatten och avlopp till det nya området.

Så här ser tidplanen ut:

  • 2021–2022 - Utredning och projektering
  • 2022–2023 - Förarbete med förstärkande åtgärder på det befintliga VA-nätet för att skapa förutsättningar för anslutning av fler användare
  • 2023–2025 - Gräventreprenad
  • December 2025 - möjlighet tll inkoppling av kommunalt vatten och avlopp
  • 2025–2026 - Återställning av gator och mark

Vi är måna om din och vår säkerhet

När vi gräver blir det en byggarbetsplats med buller, damm och trafikstörningar. Vi spärrar alltid av med staket, för din och vår säkerhet. Hjälp oss genom att respektera avstängningarna. Prata med dina barn om att de ska vara försiktiga när de vistas i området.

Vi kontaktar alltid räddningstjänsten, ambulansen och Gästrike Återvinnare m. fl. för att tala om vart, när och hur vi spärrar av gator så de kan planera eventuella utryckningar och tömningar. Ibland kommer räddningstjänsten ut på plats för att planera tillsammans med oss.

Inför och under ett grävarbete så har vi en dialog med markägare gällande de lov och tillstånd som vi behöver ha. Det kan vara till exempel för att använda en gång- och cykelväg för biltrafik, tillfälligt bygglov för en skylt och tillstånd för att lägga upp grus och jord.

Har du frågor är du välkommen att kontakta oss eller ta kontakt med vår entreprenör på plats.

Presentationer från informationsmöten

Vill du ta del av någon av de presentationer som visats under våra informationsmöten är du välkommen att kontakta oss så skickar vi presentationen till dig.

Kontakta oss via telefon eller e-post, kontaktuppgifter ser du nedan.

Aktuellt just nu

Just nu pågår arbeten på Holms Backe och Alfreds Hage vecka 39. Vid Alfreds Hage är den tillfälliga vägen över Årakan öppen. När dessa arbeten är klara flyttar arbetslagen vidare till Bergstig och Lingsvallsvägen.

Preliminär tidplan

Bergstig: 22 oktober - 20 november

Lingvallsvägen: 28 oktober - 27 november

Information om kommande arbete på Bergstig

Projektet för utbyggnad av kommunalt vatten och avlopp i Åbyggeby vill informera dig om kommande arbete på Bergstig. Arbetet startar måndag vecka 45 och beräknas pågå i 6–8 veckor.

På grund av det trånga arbetsområdet kommer vägen att stängas av helt vid Bergstig 11 mellan måndag morgon och torsdag eftermiddag under de veckor som arbetet pågår. Detta innebär att du som bor på Bergstig 11–28 inte kommer att kunna köra in med bil eller andra fordon till din fastighet under dessa veckodagar.

Vägen kommer att öppnas upp och vara körbar mellan torsdag klockan 17.00 och måndag klockan 06.00 varje vecka.

Tillfällig parkering, postlådor och sophantering

En tillfällig parkering kommer att finnas vid Bergstig 12, men platserna är mycket begränsade, eftersom ytan även kommer att användas för tillfälliga postlådor och sopkärl. Vi ber er därför att använda så få fordon som möjligt under arbetstiden och samordna med grannar vid behov om parkering.

Vi informerar alltid blåljuspersonal, Gästrike Återvinnare, PostNord och hemtjänsten i samband med vägavstängningar.

Information från Gästrike Återvinnare

Under byggtiden kommer Gästrike återvinnare inte ha möjlighet att tömma era enskilda sopkärl. En extra tömning kommer därför att ske strax innan byggstarten. Under byggtiden kommer det att finnas större gemensamma kärl utplacerade i anslutning till den tillfälliga parkeringsytan som ni får nyttja.

Viktiga datum

  • Byggstart måndag 4 november
  • Arbetet beräknas ta 6–8 veckor
  • Fordon måste vara utkörda från fastigheten senast söndag kväll 3 november

Karta som visar tillfälliga vägar och yta för parkering

  • Röd yta (fyrkant) visar placering av den tillfälliga parkeringen, samt postlådor och sopkärl.
  • Grön linje (från N Åbyggebyvägen till Bergstig) visar tillfällig väg för räddningstjänsten.
  • Blå linjen visar tillfällig väg för gående till parkeringen, samt för räddningstjänst.

Observera att de tillfälliga vägarna endast är avsedda för räddningstjänsten och får inte användas för trafik med privata fordon.

Förstora bilden

Övrigt

Vi har fortsatt reflexvästar som ni kan hämta hos vår entreprenör – tack för att ni bidrar till allas säkerhet genom att bära västarna framför allt i närheten av pågående arbete.

Projektet flaggar för eventuell försening

På grund av en överklagad ledningsrättsansökan finns det nu en risk att projektet blir försenat.

Ärendet ligger hos Mark och miljödomstolen och vi har ännu inte fått någon information kring handläggningstiden mer än accepterad anståndstid till den 30 september 2024.

Detta påverkar vår entreprenad på Nymsevägen, Furängsvägen och del av Knapervägen.

FGAB kommer att avsluta under denna vecka schakten i övre sälängsvägen mellan fastighet 17 och 19

Efter det (v44) så börjar de schakta från övre sälängsvägen 21 punkt 12 och går mot punkt 15, sträckan beräknas klar till vecka 45 om vi inte stöter på berg i schakten.

Vecka 45 kommer vi att börja schakta i Hornsmyra vägen och under dessa arbeten så kommer de boende att behöva åka den tillfälliga vägen som FGAB har byggt mellan Hornsmyravägen och Övre Sälängsvägen.

 

 

I Södra Åbyggeby på går det nu arbeten på Nedre Sälängsvägen och längs Oslättsforsvägen.

Arbetslaget som gräver vid Nedre Sälängsvägen kommer att flytta upp till Övre Sälängsvägen 3 i början av vecka 38 och då schakta väster ut i vägen.

Arbetet längs Oslättforsvägen kommer att pågå i cirka två veckor. Sedan kommer det arbetslaget att flytta upp och börja grävarbetet vid i Övre Sälängsvägen 21 och gå mot korsningen Övre Sälängsvägen 19.

Grävning och borrning under Oslättforsvägen beräknas preliminärt att kunna utföras under vecka 41-42.

Kommunen har ansvaret att ordna kommunalt vatten och avlopp om det behövs med hänsyn till miljön och människors hälsa.

Gästrike Vatten, som VA-huvudman, har skyldighet att ordna vatten och avlopp för alla fastigheter inom ett verksamhetsområde (verksamhetsområde beslutats av kommunfullmäktige).

Som fastighetsägare är du avgiftsskyldig om din fastighet ligger inom verksamhetsområde.

Du blir avgiftsskyldig när förbindelsepunkten är upprättad

När vi meddelar att förbindelsepunkten är upprättad innebär det att du blir avgiftsskyldig enligt Lag (2006:412) om allmänna vattentjänster. Förbindelsepunkterna i Åbyggeby kommer att upprättas under slutet av 2025, förutsatt att inga förseningar sker i projektet.

När förbindelsepunkten är upprättad skickas fakturan för anläggningsavgiften ut till dig. Anläggningsavgiften är en engångskostnad. När vi skickat ut fakturan har du 30 dagar på dig att betala.

Måste jag betala anläggningsavgiften även om jag inte ansluter mig direkt?

Inkoppling till det kommunala vatten- och avloppsnätet ska ske senast två år från det att förbindelsepunkten upprättas. Även om du väntar med att ansluta din fastighet kommer fakturan för anläggningsavgiften att skickas ut till dig så snart förbindelsepunkten är upprättad. Det betyder att du är avgiftsskyldig även om du inte kopplat in dig än.

För att få ansluta din fastighet krävs det att anläggningsavgiften är betald i sin helhet.

Kommer ni att höja anläggningsavgiften under 2025 eller 2026?

Nej, anläggningsavgiften kommer inte höjas förens tidigast år 2027.

Vad är brukningsavgift?

Brukningsavgift betalar alla som är anslutna till kommunalt vatten och avlopp. Brukningsavgiften är uppdelad i en fast och en rörlig del.

Rörlig avgift (cirka 40% av den totala kostnaden för brukningsavgiften):

Den rörliga avgiften beror på hur många kubikmeter med vatten du använder. Den täcker till exempel löpande kostnader för att producera och distribuera dricksvatten och rena avloppsvatten.

Fast avgift (cirka 60% av den totala kostnaden för brukningsavgiften):

Den fasta mätaravgiften beror på hur stor vattenmätare du har. Avgiften bekostar till exempel skydd av vattentäkter, investeringar och underhåll av reningsverk, vattenverk, vattentorn och ledningsnät. Även administrativa kostnader så som kundservice och fakturering.

När börjar brukningsavgiften att debiteras?

Så snart du kopplat in din fastighet till kommunalt vatten och avlopp börjar vi att debitera för brukningsavgiften (både den fasta och den rörliga).

Väljer du att inte koppla in din fastighet till det kommunala nätet direkt kommer den fasta delen i brukningsavgiften att debiteras efter tre månader från det att förbindelsepunkten meddelats.

Enligt 2024 års taxa för Gävle kommun ligger den fasta avgiften för ett småhus på 5611 kronor per år.

Varför byggs VA-nätet ut till Åbyggeby?

Idag har många fastighetsägare egna brunnar med varierande vattenkvalitet och enskilda avlopp som inte omhändertar avloppsvattnet enligt gällande miljökrav.

Enligt lagen om allmänna vattentjänster ska kommunen ordna vatten och avlopp för bebyggelse i större sammanhang om det behövs för att skydda människors hälsa och miljö.

Åbyggeby uppfyller kriterierna i lagen. Därför byggs det kommunala VA-nätet ut till området. Det ger tillgång till dricksvatten av god kvalitet och effektiv rening av spillvatten som bidrar till att uppfylla nationella miljömål.

Vad kostar det?

Kostnaden för att ansluta en fastighet till kommunalt vatten och avlopp kallas anläggningsavgift. Det är en engångskostnad som utgår från gällande VA-taxa i kommunen. Genom att betala anläggningsavgiften köper du in dig i ett fungerande system för distribution av dricksvatten och rening av spillvatten.

Exempel: En fastighet med 1500 kvm tomtyta och en bostadsbyggnad får en avgift på 156 634 kronor inklusive moms enligt 2021 års VA-taxa.

När ska anläggningsavgiften betalas?

Anläggningsavgiften ska vara betald innan du får koppla in din fastighet på det kommunala VA-nätet. Du betalar den taxa som gäller när förbindelsepunkten upprättas.

Vilka får ansluta sig?

Alla fastigheter som ingår i ett så kallat verksamhetsområde för vatten och avlopp får ansluta sig till det kommunala VA-nätet. Det är kommunfullmäktige som beslutar om vilka fastigheter som ska ingå i Åbyggebys verksamhetsområde.

Måste jag ansluta min fastighet om jag bor inom det nya området för vatten och avlopp?

Alla fastigheter inom ett verksamhetsområde förutsätts ansluta sig till det kommunala VA-nätet, men du får behålla befintliga lösningar om de uppfyller kvalitetskraven och är godkända av Gävle kommun.

Om du vill behålla din befintliga vattenförsörjning för dricksvatten måste du ansöka om detta hos Gästrike Vatten. För att få behålla befintlig vattenförsörjning krävs att vattnet är av god kvalitet.

Om du har en enskild avloppsanläggning så får du behålla den under hela den tekniska livslängden, förutsatt att du har tillstånd för anläggningen enligt miljöbalken och att den uppfyller reningskraven. Det går inte att ansöka om nytt tillstånd inom ett beslutat verksamhetsområde. Om du väljer att behålla din enskilda avloppsanläggning behöver du fortfarande betala anläggningsavgiften.

Vem ansvarar för vad?

Gästrike Vatten ansvarar för att bygga ut ledningsnätet i ditt område fram till förbindelsepunkten utanför din fastighet.

Som fastighetsägare ansvarar du för alla VA-installationer på din tomt. Det innebär att du ansvarar för grävarbete och installation av fastighetspumpstation. Du drar även ledningar, bygger en plats för vattenmätaren och ansvarar för elinstallationer. Alla arbeten och installationer ska utföras fackmannamässigt enligt branschens regler. Du kommer att få mer information om detta under projektets gång.

Jag har nyligen installerat en ny avloppsanläggning, får jag tillbaka pengarna?

Om du har en avloppsanläggning som är nyare än tio år och godkänd av kommunens miljökontor kan du ansöka om ersättning för avloppsanläggningen.

Du ska kunna styrka kostnaderna genom att visa upp kvitton. Avdrag på värdet görs med tio procent för varje år anläggningen har varit installerad till dess att du kopplar in kommunalt avlopp. Vi gör en prövning av varje enskilt fall och du kan högst få ersättning upp till det belopp som motsvarar spillvattendelen i anläggningstaxan. Ersättningen betalas ut när du har anslutit din fastighet till kommunalt avlopp.

Vad gör jag med min gamla avloppsanläggning?

Du kan låta din gamla avloppstank ligga kvar i marken, men då måste du tömma tanken och fylla den med sand efter sista användning. Du behöver även göra en ritning som visar var tanken finns för framtida fastighetsägares vetskap.

Du kan även välja att ta bort tanken. Det finns en andrahandsmarknad om anläggningen är i gott skick.

När får jag ansluta min fastighet till det kommunala VA-nätet?

Anslutning av fastigheter i Åbyggeby kommer att börja tidigast under 2025.

När är projektet för vatten och avlopp till Åbyggeby klart?

Vi är i ett tidigt skede och planerar just nu för som bäst för projektet. Vi räknar med att projektet ska vara klart under 2026.

Vad kommer det att kosta mitt hushåll?

Som fastighetsägare betalar du dels en engångsavgift för anslutning (anläggningsavgift), dels en brukningsavgift. Du bekostar även själv de arbeten som behöver göras på din fastighet, till exempel grävning och plats för vattenmätare.

Anläggningsavgift

En engångsavgift för anslutning till det kommunala nätet för vatten och avlopp. Avgiften baseras på den taxa som gäller det år fastighets ansluts till det kommunala nätet för vatten och avlopp, förmodligen år 2025 eller 2026. Du får räkna med att taxan hinner höjas innan dess, hur mycket vet vi inte i dagsläget.

Du kan räkna ut din anläggningsavgift här. Öppnas i nytt fönster.

Brukningsavgift

Avgiften består av en fast och en rörlig del. Den rörliga avgiften beror på hur mycket vatten du använder. Den täcker till exempel löpande kostnader för att producera och distribuera dricksvatten och att rena avloppsvatten.

Den fasta mätaravgiften beror på hur stor vattenmätare du har. Avgiften bekostar till exempel skydd av vattentäkter, investeringar och underhåll av reningsverk, vattenverk, vattentorn och ledningsnät.

Kan jag få ersättning för min nuvarande anläggning för avloppsrening?

Ja, om anläggningen fungerar och är yngre än tio år så kan du få ersättning för den. För en anläggning som är högst ett år gammal ges ersättning med 100 procent. Därefter sker ett åldersavdrag med tio procent per år.

Går det att lägga fiber för bredband i samband med grävningen för vatten och avlopp?

Ja, det går. Gästrike Vatten kommer att undersöka om Gävle kommun och Gävle Energi är intresserade av ett samarbete.

Vad hindrar att de arbeten som ska utföras 2021-2022 samt 2022-2023 görs parallellt?

Det är helt enkelt en resursfråga. Gästrike Vatten ansvarar för vatten och avlopp i fem kommuner. Vi behöver planera våra personalresurser för åtaganden i alla dessa kommuner.

Vad hindrar att förstärkningsarbeten av befintligt nät görs samtidigt som grävning för nya ledningar?

Vår erfarenhet säger att oförutsedda händelser vid förstärkningsarbeten kan göra att ledningar måste ledas om och anslutningar flyttas. Det får i så fall direkt påverkan på den nya ledningsdragningen. Därför vill vi inte börja gräva för nya ledningar innan de befintliga är åtgärdade.

Kommer fastighetsägarna att erbjudas någon typ av finansiering för anslutningen till kommunalt vatten och avlopp?

Gästrike Vatten har inte möjlighet att erbjuda finansieringslösningar. Vi rekommenderar dig att kontakta banken. Kontakta Gästrike Vatten om du inte har möjlighet att få lån.

Varför är anslutningsavgiften högre ju större tomt man har?

Gästrike Vatten följer Svenskt Vattens taxekonstruktion som bygger på fyra avgiftsparametrar: servisavgift, förbindelsepunktavgift, lägenhetsavgift och tomtyteavgift.

Så här formulerar Svenskt Vatten förklaringen till tomtyteavgiften:

”Tomtyteavgiften är i huvudsak en kostnadsrelaterad avgiftsparameter eftersom huvudmannens kostnader ökar med ökande tomtstorlek. Huvudmannen ska här erhålla ett bidrag till utbyggnad av det lokala nätet. Ur perspektivet möjlighet till större byggnadsyta samt kopplingen till dagvattenmängd kan parametern ses som nyttorelaterad. En bostadsfastighets nytta av huvudmannens tjänster anses dock inte öka proportionellt med tomtens storlek. För att skillnaden inte skall bli alltför stor mellan fastigheter med liten respektive stor tomtstorlek finns det därför begränsningsregler för tomtyteavgiften.”

Läs mer om anläggningstaxans konstruktion på Svenskt Vattens webbplats (nytt fönster). Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Taxan för vatten och avlopp i Gävle är beslutad av fullmäktige i Gävle kommun. Det totala avgiftsuttaget får inte överstiga de kostnader som är nödvändiga för att ordna och driva VA-anläggningen, och fördelningen av avgiftsuttaget ska ske utifrån vad som är skäligt och rättvist.

Kan man ha anslutning för vatten och avlopp på olika ställen? Jag har idag 30 meter mellan brunn och avlopp.

Ja, men det innebär en extra kostnad för dig. Kontakta Gästrike Vattens kundservice om du vill veta mer.

Vad gör vi som dödsbo?

Dödsboet ska upplysa mäklare/nya ägare om att fastigheten kommer att få kommunalt vatten och avlopp. Om dödsboet äger fastigheten när upprättelse av förbindelsepunkten skickas ut så kommer dödsboet att få anläggningsfakturan.

Hur motiveras den höga procentuella delen fasta kostnader i brukningsavgiften?

Gästrike Vattens kostnader består till större delen av fasta kostnader för drift och underhåll av vattenverk och reningsverk. Avgiften bekostar till exempel skydd av vattentäkter, investeringar och underhåll av reningsverk, vattenverk, vattentorn och ledningsnät.

Får jag behålla min befintliga vattenbrunn för att ha till bevattning av min trädgård?

Ja, det får du.

Vad är planen för markåtkomsten? Frivilliga avtal eller ledningsrätt?

Gästrike Vatten kommer att söka ledningsrätt.

Jag har för mig att Norrlandet fick ett enhetspris per fastighet istället för efter tomtstorlek. Är den lösningen möjlig även i Åbyggeby?

Det stämmer inte att fastighetsägare på Norrlandet fick ett enhetspris. Det är samma taxekonstruktion nu som när Norrlandet byggdes ut.

Vilket område kommer att anslutas först, norra eller södra Åbyggeby?

Det är fortfarande för tidigt att svara på den frågan. När vi har detaljprojekterat den nya ledningsdragningen och gjort entreprenadtilldelning så kan vi i samråd med entreprenören planera sträckor (huvudstråk och förgreningar) och anslutningar.
Vi planerar då även parallella arbetslag som kan innebära anslutning av ett område i taget eller att vi startar samtidigt i norra och södra Åbyggeby.

Vi återkommer fortlöpande med mer information.

När måste jag senast ha anslutit min fastighet till det kommunala nätet för vatten och avlopp?

Gävle kommun påbörjar uppföljning av enskilda avlopp två år efter att Gästrike Vatten skickat ut faktura till fastighetsägare. Men om tillstånd finns enligt miljöbalken och anläggningen fungerar så är inte fastighetsägaren tvingad att ansluta sin fastighet. Anläggningsavgiften måste dock betalas oavsett.

Kan jag få dispens så att jag inte behöver ansluta min fastighet?

Om tillstånd för befintlig reningsanläggning finns enligt miljöbalken och anläggningen fungerar så är inte fastighetsägaren tvingad att ansluta sin fastighet. Anläggningsavgiften måste dock betalas oavsett.

När får jag veta var själva anslutningspunkten kommer att hamna?

Gästrike Vatten kommer att skicka ett förslag på förbindelsepunkt till dig, troligen under 2023. Vi diskuterar sedan förslaget med dig vid ett särskilt kundsamråd.

Grävning på egen tomt ska vi som fastighetsägare sköta själva. Hjälper Gästrike Vatten till med upphandling av grävare?

Nej, Gästrike Vatten kan inte hjälpa till med privata upphandlingar. Vårt tips till dig som fastighetsägare är att prata ihop dig med dina grannar. Kanske kan ni gå ihop och handla upp en entreprenör tillsammans? Vid tidigare utbyggnadsprojekt för vatten och avlopp har många entreprenörer själva dessutom kontaktat fastighetsägarna med erbjudanden om hjälp med grävning på tomten. Det är mycket möjligt att du blir kontaktad av en entreprenör när det börjar närma sig.

Karta över de fastigheter som ingår i omvandlingsområdet

Kartbild som visar vilka fastigheter som tillhör verksamhetsområdet och som kommer ha möjlighet att ansluta sig till kommunalt vatten och avlopp.Förstora bilden

De fastigheter som omfattas av utbyggnad av kommunalt vatten och avlopp är markerade med rosa färg i kartan.

Vill du veta mer?

Kontakta vår kunservice på telefon: 020-37 93 00 eller e-post: info@gastrikevatten.se

Relaterat innehåll

Senast ändrad: