Kommunalt vatten och avlopp i Åbyggeby
Gästrike Vatten bygger på uppdrag av Gävle kommun ut det kommunala ledningsnätet för vatten och avlopp till Åbyggeby. Det innebär att du som bor eller äger en fastighet i det beslutade området kommer att få tillgång till en långsiktigt hållbar lösning för vattenförsörjning och avloppsrening med hänsyn till människors hälsa och miljö.

Vi tryggar ditt vatten – nu och för kommande generationer
Utbyggnaden av det kommunala VA-nätet till Åbyggeby är ett stort projekt som kommer att ta flera år. Totalt handlar det om 30 kilometer ledning som ska grävas ner i marken innan de första fastigheterna kan ansluta sig. Vi behöver även bygga om det befintliga VA-nätet för att kunna dra fram vatten och avlopp till det nya området.
Så här ser tidplanen ut:
- 2021–2022 - Utredning och projektering
- 2022–2023 - Förarbete med förstärkande åtgärder på det befintliga VA-nätet för att skapa förutsättningar för anslutning av fler användare
- 2023–2025 - Gräventreprenad
- December 2025 - möjlighet tll inkoppling av kommunalt vatten och avlopp
- 2025–2026 - Återställning av gator och mark
Vi är måna om din och vår säkerhet
När vi gräver blir det en byggarbetsplats med buller, damm och trafikstörningar. Vi spärrar alltid av med staket, för din och vår säkerhet. Hjälp oss genom att respektera avstängningarna. Prata med dina barn om att de ska vara försiktiga när de vistas i området.
Vi kontaktar alltid räddningstjänsten, ambulansen och Gästrike Återvinnare m. fl. för att tala om vart, när och hur vi spärrar av gator så de kan planera eventuella utryckningar och tömningar. Ibland kommer räddningstjänsten ut på plats för att planera tillsammans med oss.
Inför och under ett grävarbete så har vi en dialog med markägare gällande de lov och tillstånd som vi behöver ha. Det kan vara till exempel för att använda en gång- och cykelväg för biltrafik, tillfälligt bygglov för en skylt och tillstånd för att lägga upp grus och jord.
Har du frågor är du välkommen att kontakta oss eller ta kontakt med vår entreprenör på plats.
Presentationer från informationsmöten
Vill du ta del av någon av de presentationer som visats under våra informationsmöten är du välkommen att kontakta oss så skickar vi presentationen till dig.
Kontakta oss via telefon eller e-post, kontaktuppgifter ser du nedan.
Vad händer just nu i entreprenaden för Norra Åbyggeby?
Information om trafikomledning på grund av borrning
Under veckorna 2–13 (preliminär tidplan) kommer vi att utföra borrning för att anlägga vatten- och avloppsledningar. Vi använder borrning i stället för att gräva då det kräver mindre arbetsområde och påverkar framkomligheten mindre. Trafiken kommer dock temporärt behöva ledas om vid de platser där borrgropar ska göras.
I listan nedan hittar du information om var vi kommer göra så kallade borrgropar och när arbetet planeras att pågå på respektive plats. Observera att tidplanen och plats för borrgropar är preliminär och kan ändras.
Innan vi börjar borra kommer vi att tina marken (så kallad kolning) för att göra det lättare att gräva borrgroparna.
Startgrop
Tid: Vecka 3-5. Kolning utförs torsdag-söndag vecka 2.
Plats: I höjd med Norra Åbyggebyvägen 32. Trafiken leds om under perioden torsdag vecka 2 till och med torsdag vecka 5 via Åbyggebykroken. Trafikanter ombeds följa skyltar/orange vägvisning.
Borrgrop 1
Tid: Vecka 5-7. Kolning utförs torsdag-söndag vecka 4.
Plats: I höjd med Norra Åbyggebyvägen 39. Trafiken leds om under perioden torsdag vecka 4 till och med torsdag vecka 7 via tillfällig väg förbi borrgropen. Trafikanter ombeds följa skyltar/orange vägvisning.
Borrgrop 2
Tid: Vecka 7-8. Kolning utförs torsdag-söndag vecka 6.
Plats: I höjd med korsningen Norra Åbyggebyvägen/Alfreds Hage. Trafiken behöver ej ledas om då borrgropen är belägen utanför vägen.
Borrgrop 3
Tid: Vecka 8-9. Kolning utförs torsdag-söndag vecka 7.
Plats: I höjd med Norra Åbyggebyvägen 44. Trafiken leds om under perioden torsdag vecka 7 till och med torsdag vecka 9 via tillfällig väg förbi borrgropen. Trafikanter ombeds följa skyltar/orange vägvisning.
Borrgrop 4
Tid: Vecka 10-11. Kolning utförs torsdag-söndag vecka 9.
Plats: I höjd med Norra Åbyggebyvägen 48. Trafiken leds om under perioden torsdag vecka 9 till och med torsdag vecka 11 via tillfällig väg förbi borrgropen. Trafikanter ombeds följa skyltar/orange vägvisning.
Borrgrop 5
Tid: Vecka 12-13. Kolning utförs torsdag-söndag vecka 11.
Plats: I höjd med Norra Åbyggebyvägen 52. Trafiken leds om under perioden torsdag vecka 11 till och med torsdag vecka 13 via Nymsvevägen till Knapervägen. Trafikanter ombeds följa skyltar/orange vägvisning.
Information om arbete på Lingvallsvägen
Arbetet på Lingvallsvägen startar måndag vecka 48 och beräknas pågå i 6–8 veckor med planerat juluppehåll vecka 52 och vecka 1.
På grund av det trånga arbetsområdet kommer vägen att stängas av helt vid korsningen Lingvallsvägen 9 / Lingvallsvägen 11 mellan måndag morgon och torsdag eftermiddag under de veckor som arbetet pågår. Detta innebär att du som bor på Lingvallsvägen 11–32 får använda den tillfälliga vägen från Lingvallsvägen till Årakan under dessa veckodagar.
Vägen kommer att öppnas upp och vara körbar mellan torsdag klockan 17.00 och måndag klockan 06.00 varje vecka.
Tillfällig parkering, postlådor sophantering
När schakten har passerat Lingvallsvägen 22 och den tillfälliga vägen mellan Lingvallsvägen och Årakan behöver du som bor på Lingvallsvägen 21, 23 och 32 prata med dina grannar om att tillfälligt parkera ut era bilar utanför pågående schaktarbete under måndagar till torsdagar. Alternativt att ni parkerar längs med den tillfälliga vägen från Lingvallsvägen till Årakan under perioden som schaktarbete bedrivs mellan Lingvallsvägen 21 och 32. Schaktarbetet på sträckan mellan Lingvallsvägen 21 och Lingvallsvägen 32 bedöms pågå i ca 2-3 veckor.
Tillfälliga postlådor kommer att placeras vid korsningen Lingvallsvägen 9 / Lingvallsvägen 11.
Entreprenören Westcon kommer att hjälpa boende på Lingvallsvägen 21, 23 och 32 att dra fram soptunnorna för tömning
Projektet flaggar för eventuell försening
På grund av en överklagad ledningsrättsansökan finns det nu en risk att projektet blir försenat.
Ärendet ligger hos Mark och miljödomstolen och vi har ännu inte fått någon information kring handläggningstiden mer än accepterad anståndstid till den 30 september 2024.
Detta påverkar vår entreprenad på Nymsevägen, Furängsvägen och del av Knapervägen.
Vad händer just nu i entreprenaden för Södra Åbyggeby?
God jul och gott nytt år
Projektet för utbyggnaden av kommunalt vatten och avlopp till Åbyggeby vill önska dig en riktigt god jul och ett gott nytt år och passa på att tacka alla fastighetsägare för det goda samarbetet under året.
Detta händer i projektet för Södra Åbyggeby
Furuviks Grävtjänst kommer den närmast tiden, samt efter årsskiftet, att göra arbeten dels i skogsområdet mellan Hornsmyrvägen och Övre Sälängsgränd samt även fortsätta gräva den sträckan som är kvar längs Oslättsforsvägen.
Juluppehåll i arbetet
Projektet tar juluppehåll under vecka 52 och 1. Under dessa veckor kommer inget arbetet att utföras. Alla vägar kommer vara öppna och farbara under juluppehållet.
Vecka 45 kommer Furuviks Grävtjänst att börja schakta i Hornsmyrvägen och under dessa arbeten så kommer du som bor längs vägen behöva åka den tillfälliga vägen mellan Hornsmyrvägen och Övre Sälängsvägen.
Projektet har stött på berg i marken längs Övre Sälängsvägen. För att vi ska kunna lägga ned vatten- och avloppsledningarna på rätt och frostfritt djup i marken behöver vi spränga och gräva bort det berg som finns längs sträckan. Vi har även upptäckt berg i ett område mellan Hornsmyrvägen och Övre Sälängsvägen.
Sprängningsarbetet planeras att göras vid Övre Sälängsvägen under vecka 47. När det är färdigt kommer sprängning ske i området mellan Hornsmyrvägen och Övre Sälängsvägen. Entreprenör för arbetet är Uppländska Berg.
Hornsmyrvägen kommer att vara farbar under vecka 47 då är VA-arbetena i vägen är klara.
Innan sprängningsarbetet påbörjas kommer en besiktning att göras av fastigheter närmast området för sprängningen. Fastighetsägare som är berörda av besiktningen har kontaktats eller kommer att kontaktas av Bjerking som utför besiktningen på uppdrag av Gästrike Vatten.
Så här går sprängningsarbetet till
Sprängningsarbetet kommer att utförs dagtid mellan klockan 07:00-16:00.
Sprängvakter kommer finnas på platsen för att säkerställa att inga obehöriga vistas i området under arbetet. Innan en sprängning sker signaleras det med korta ljudsignaler, när sprängningen är klar hörs en lång ljudsignal i cirka 30 sekunder.
Vi ber om ursäkt om detta medför besvär för dig som bor i området.
Aktuell information Milbostigen
Start av entreprenad längs Milbostigen
I början av nästa år kommer BJ Markbyggnads, som är upphandlad entreprenör, att påbörja arbetet med att bygga ut vatten- och avloppsnätet längs Milbostigen.
Löpande information
Vi kommer att uppdatera aktuell status för projektet regelbundet på vår hemsida. När vi gör arbeten som påverkar dig som bor i området kommer vi även att informera dig via brev eller vykort.
Informationsmöte för dig som ska ansluta
Efter årsskiftet bjuder vi in dig som bor längs Milbostigen och som ska ansluta till kommunalt vatten och avlopp till ett informationsmöte. På mötet, som kommer hållas i februari, kommer vi tillsammans med entreprenören berätta mer om projektet och hur anslutningsprocessen ser ut.
Har du frågor är du alltid välkommen att kontakta oss.
Vi önskar dig en riktigt god jul och ett gott nytt år!
Frågor och svar om taxa och avgifter
Kommunen har ansvaret att ordna kommunalt vatten och avlopp om det behövs med hänsyn till miljön och människors hälsa.
Gästrike Vatten, som VA-huvudman, har skyldighet att ordna vatten och avlopp för alla fastigheter inom ett verksamhetsområde (verksamhetsområde beslutats av kommunfullmäktige).
Som fastighetsägare är du avgiftsskyldig om din fastighet ligger inom verksamhetsområde.
Du blir avgiftsskyldig när förbindelsepunkten är upprättad
När vi meddelar att förbindelsepunkten är upprättad innebär det att du blir avgiftsskyldig enligt Lag (2006:412) om allmänna vattentjänster. Förbindelsepunkterna i Åbyggeby kommer att upprättas under slutet av 2025, förutsatt att inga förseningar sker i projektet.
När förbindelsepunkten är upprättad skickas fakturan för anläggningsavgiften ut till dig. Anläggningsavgiften är en engångskostnad. När vi skickat ut fakturan har du 30 dagar på dig att betala.
Måste jag betala anläggningsavgiften även om jag inte ansluter mig direkt?
Inkoppling till det kommunala vatten- och avloppsnätet ska ske senast två år från det att förbindelsepunkten upprättas. Även om du väntar med att ansluta din fastighet kommer fakturan för anläggningsavgiften att skickas ut till dig så snart förbindelsepunkten är upprättad. Det betyder att du är avgiftsskyldig även om du inte kopplat in dig än.
För att få ansluta din fastighet krävs det att anläggningsavgiften är betald i sin helhet.
Kommer ni att höja anläggningsavgiften under 2025 eller 2026?
Nej, anläggningsavgiften kommer inte höjas förens tidigast år 2027.
Vad är brukningsavgift?
Brukningsavgift betalar alla som är anslutna till kommunalt vatten och avlopp. Brukningsavgiften är uppdelad i en fast och en rörlig del.
Rörlig avgift (cirka 40% av den totala kostnaden för brukningsavgiften):
Den rörliga avgiften beror på hur många kubikmeter med vatten du använder. Den täcker till exempel löpande kostnader för att producera och distribuera dricksvatten och rena avloppsvatten.
Fast avgift (cirka 60% av den totala kostnaden för brukningsavgiften):
Den fasta mätaravgiften beror på hur stor vattenmätare du har. Avgiften bekostar till exempel skydd av vattentäkter, investeringar och underhåll av reningsverk, vattenverk, vattentorn och ledningsnät. Även administrativa kostnader så som kundservice och fakturering.
När börjar brukningsavgiften att debiteras?
Så snart du kopplat in din fastighet till kommunalt vatten och avlopp börjar vi att debitera för brukningsavgiften (både den fasta och den rörliga).
Väljer du att inte koppla in din fastighet till det kommunala nätet direkt kommer den fasta delen i brukningsavgiften att debiteras efter tre månader från det att förbindelsepunkten meddelats.
Enligt 2024 års taxa för Gävle kommun ligger den fasta avgiften för ett småhus på 5611 kronor per år.
Frågor och svar
Varför byggs VA-nätet ut till Åbyggeby?
Idag har många fastighetsägare egna brunnar med varierande vattenkvalitet och enskilda avlopp som inte omhändertar avloppsvattnet enligt gällande miljökrav.
Enligt lagen om allmänna vattentjänster ska kommunen ordna vatten och avlopp för bebyggelse i större sammanhang om det behövs för att skydda människors hälsa och miljö.
Åbyggeby uppfyller kriterierna i lagen. Därför byggs det kommunala VA-nätet ut till området. Det ger tillgång till dricksvatten av god kvalitet och effektiv rening av spillvatten som bidrar till att uppfylla nationella miljömål.
Vad kostar det?
Kostnaden för att ansluta en fastighet till kommunalt vatten och avlopp kallas anläggningsavgift. Det är en engångskostnad som utgår från gällande VA-taxa i kommunen. Genom att betala anläggningsavgiften köper du in dig i ett fungerande system för distribution av dricksvatten och rening av spillvatten.
Exempel: En fastighet med 1500 kvm tomtyta och en bostadsbyggnad får en avgift på 156 634 kronor inklusive moms enligt 2021 års VA-taxa.
När ska anläggningsavgiften betalas?
Anläggningsavgiften ska vara betald innan du får koppla in din fastighet på det kommunala VA-nätet. Du betalar den taxa som gäller när förbindelsepunkten upprättas.
Vilka får ansluta sig?
Alla fastigheter som ingår i ett så kallat verksamhetsområde för vatten och avlopp får ansluta sig till det kommunala VA-nätet. Det är kommunfullmäktige som beslutar om vilka fastigheter som ska ingå i Åbyggebys verksamhetsområde.
Måste jag ansluta min fastighet om jag bor inom det nya området för vatten och avlopp?
Alla fastigheter inom ett verksamhetsområde förutsätts ansluta sig till det kommunala VA-nätet, men du får behålla befintliga lösningar om de uppfyller kvalitetskraven och är godkända av Gävle kommun.
Om du vill behålla din befintliga vattenförsörjning för dricksvatten måste du ansöka om detta hos Gästrike Vatten. För att få behålla befintlig vattenförsörjning krävs att vattnet är av god kvalitet.
Om du har en enskild avloppsanläggning så får du behålla den under hela den tekniska livslängden, förutsatt att du har tillstånd för anläggningen enligt miljöbalken och att den uppfyller reningskraven. Det går inte att ansöka om nytt tillstånd inom ett beslutat verksamhetsområde. Om du väljer att behålla din enskilda avloppsanläggning behöver du fortfarande betala anläggningsavgiften.
Vem ansvarar för vad?
Gästrike Vatten ansvarar för att bygga ut ledningsnätet i ditt område fram till förbindelsepunkten utanför din fastighet.
Som fastighetsägare ansvarar du för alla VA-installationer på din tomt. Det innebär att du ansvarar för grävarbete och installation av fastighetspumpstation. Du drar även ledningar, bygger en plats för vattenmätaren och ansvarar för elinstallationer. Alla arbeten och installationer ska utföras fackmannamässigt enligt branschens regler. Du kommer att få mer information om detta under projektets gång.
Jag har nyligen installerat en ny avloppsanläggning, får jag tillbaka pengarna?
Om du har en avloppsanläggning som är nyare än tio år och godkänd av kommunens miljökontor kan du ansöka om ersättning för avloppsanläggningen.
Du ska kunna styrka kostnaderna genom att visa upp kvitton. Avdrag på värdet görs med tio procent för varje år anläggningen har varit installerad till dess att du kopplar in kommunalt avlopp. Vi gör en prövning av varje enskilt fall och du kan högst få ersättning upp till det belopp som motsvarar spillvattendelen i anläggningstaxan. Ersättningen betalas ut när du har anslutit din fastighet till kommunalt avlopp.
Vad gör jag med min gamla avloppsanläggning?
Du kan låta din gamla avloppstank ligga kvar i marken, men då måste du tömma tanken och fylla den med sand efter sista användning. Du behöver även göra en ritning som visar var tanken finns för framtida fastighetsägares vetskap.
Du kan även välja att ta bort tanken. Det finns en andrahandsmarknad om anläggningen är i gott skick.
När får jag ansluta min fastighet till det kommunala VA-nätet?
Anslutning av fastigheter i Åbyggeby kommer att börja tidigast under 2025.
När är projektet för vatten och avlopp till Åbyggeby klart?
Vi är i ett tidigt skede och planerar just nu för som bäst för projektet. Vi räknar med att projektet ska vara klart under 2026.
Vad kommer det att kosta mitt hushåll?
Som fastighetsägare betalar du dels en engångsavgift för anslutning (anläggningsavgift), dels en brukningsavgift. Du bekostar även själv de arbeten som behöver göras på din fastighet, till exempel grävning och plats för vattenmätare.
Anläggningsavgift
En engångsavgift för anslutning till det kommunala nätet för vatten och avlopp. Avgiften baseras på den taxa som gäller det år fastighets ansluts till det kommunala nätet för vatten och avlopp, förmodligen år 2025 eller 2026. Du får räkna med att taxan hinner höjas innan dess, hur mycket vet vi inte i dagsläget.
Du kan räkna ut din anläggningsavgift här. Öppnas i nytt fönster.
Brukningsavgift
Avgiften består av en fast och en rörlig del. Den rörliga avgiften beror på hur mycket vatten du använder. Den täcker till exempel löpande kostnader för att producera och distribuera dricksvatten och att rena avloppsvatten.
Den fasta mätaravgiften beror på hur stor vattenmätare du har. Avgiften bekostar till exempel skydd av vattentäkter, investeringar och underhåll av reningsverk, vattenverk, vattentorn och ledningsnät.
Kan jag få ersättning för min nuvarande anläggning för avloppsrening?
Ja, om anläggningen fungerar och är yngre än tio år så kan du få ersättning för den. För en anläggning som är högst ett år gammal ges ersättning med 100 procent. Därefter sker ett åldersavdrag med tio procent per år.
Går det att lägga fiber för bredband i samband med grävningen för vatten och avlopp?
Ja, det går. Gästrike Vatten kommer att undersöka om Gävle kommun och Gävle Energi är intresserade av ett samarbete.
Vad hindrar att de arbeten som ska utföras 2021-2022 samt 2022-2023 görs parallellt?
Det är helt enkelt en resursfråga. Gästrike Vatten ansvarar för vatten och avlopp i fem kommuner. Vi behöver planera våra personalresurser för åtaganden i alla dessa kommuner.
Vad hindrar att förstärkningsarbeten av befintligt nät görs samtidigt som grävning för nya ledningar?
Vår erfarenhet säger att oförutsedda händelser vid förstärkningsarbeten kan göra att ledningar måste ledas om och anslutningar flyttas. Det får i så fall direkt påverkan på den nya ledningsdragningen. Därför vill vi inte börja gräva för nya ledningar innan de befintliga är åtgärdade.
Kommer fastighetsägarna att erbjudas någon typ av finansiering för anslutningen till kommunalt vatten och avlopp?
Gästrike Vatten har inte möjlighet att erbjuda finansieringslösningar. Vi rekommenderar dig att kontakta banken. Kontakta Gästrike Vatten om du inte har möjlighet att få lån.
Varför är anslutningsavgiften högre ju större tomt man har?
Gästrike Vatten följer Svenskt Vattens taxekonstruktion som bygger på fyra avgiftsparametrar: servisavgift, förbindelsepunktavgift, lägenhetsavgift och tomtyteavgift.
Så här formulerar Svenskt Vatten förklaringen till tomtyteavgiften:
”Tomtyteavgiften är i huvudsak en kostnadsrelaterad avgiftsparameter eftersom huvudmannens kostnader ökar med ökande tomtstorlek. Huvudmannen ska här erhålla ett bidrag till utbyggnad av det lokala nätet. Ur perspektivet möjlighet till större byggnadsyta samt kopplingen till dagvattenmängd kan parametern ses som nyttorelaterad. En bostadsfastighets nytta av huvudmannens tjänster anses dock inte öka proportionellt med tomtens storlek. För att skillnaden inte skall bli alltför stor mellan fastigheter med liten respektive stor tomtstorlek finns det därför begränsningsregler för tomtyteavgiften.”
Taxan för vatten och avlopp i Gävle är beslutad av fullmäktige i Gävle kommun. Det totala avgiftsuttaget får inte överstiga de kostnader som är nödvändiga för att ordna och driva VA-anläggningen, och fördelningen av avgiftsuttaget ska ske utifrån vad som är skäligt och rättvist.
Kan man ha anslutning för vatten och avlopp på olika ställen? Jag har idag 30 meter mellan brunn och avlopp.
Ja, men det innebär en extra kostnad för dig. Kontakta Gästrike Vattens kundservice om du vill veta mer.
Vad gör vi som dödsbo?
Dödsboet ska upplysa mäklare/nya ägare om att fastigheten kommer att få kommunalt vatten och avlopp. Om dödsboet äger fastigheten när upprättelse av förbindelsepunkten skickas ut så kommer dödsboet att få anläggningsfakturan.
Hur motiveras den höga procentuella delen fasta kostnader i brukningsavgiften?
Gästrike Vattens kostnader består till större delen av fasta kostnader för drift och underhåll av vattenverk och reningsverk. Avgiften bekostar till exempel skydd av vattentäkter, investeringar och underhåll av reningsverk, vattenverk, vattentorn och ledningsnät.
Får jag behålla min befintliga vattenbrunn för att ha till bevattning av min trädgård?
Ja, det får du.
Vad är planen för markåtkomsten? Frivilliga avtal eller ledningsrätt?
Gästrike Vatten kommer att söka ledningsrätt.
Jag har för mig att Norrlandet fick ett enhetspris per fastighet istället för efter tomtstorlek. Är den lösningen möjlig även i Åbyggeby?
Det stämmer inte att fastighetsägare på Norrlandet fick ett enhetspris. Det är samma taxekonstruktion nu som när Norrlandet byggdes ut.
Vilket område kommer att anslutas först, norra eller södra Åbyggeby?
Det är fortfarande för tidigt att svara på den frågan. När vi har detaljprojekterat den nya ledningsdragningen och gjort entreprenadtilldelning så kan vi i samråd med entreprenören planera sträckor (huvudstråk och förgreningar) och anslutningar.
Vi planerar då även parallella arbetslag som kan innebära anslutning av ett område i taget eller att vi startar samtidigt i norra och södra Åbyggeby.
Vi återkommer fortlöpande med mer information.
När måste jag senast ha anslutit min fastighet till det kommunala nätet för vatten och avlopp?
Gävle kommun påbörjar uppföljning av enskilda avlopp två år efter att Gästrike Vatten skickat ut faktura till fastighetsägare. Men om tillstånd finns enligt miljöbalken och anläggningen fungerar så är inte fastighetsägaren tvingad att ansluta sin fastighet. Anläggningsavgiften måste dock betalas oavsett.
Kan jag få dispens så att jag inte behöver ansluta min fastighet?
Om tillstånd för befintlig reningsanläggning finns enligt miljöbalken och anläggningen fungerar så är inte fastighetsägaren tvingad att ansluta sin fastighet. Anläggningsavgiften måste dock betalas oavsett.
När får jag veta var själva anslutningspunkten kommer att hamna?
Gästrike Vatten kommer att skicka ett förslag på förbindelsepunkt till dig, troligen under 2023. Vi diskuterar sedan förslaget med dig vid ett särskilt kundsamråd.
Grävning på egen tomt ska vi som fastighetsägare sköta själva. Hjälper Gästrike Vatten till med upphandling av grävare?
Nej, Gästrike Vatten kan inte hjälpa till med privata upphandlingar. Vårt tips till dig som fastighetsägare är att prata ihop dig med dina grannar. Kanske kan ni gå ihop och handla upp en entreprenör tillsammans? Vid tidigare utbyggnadsprojekt för vatten och avlopp har många entreprenörer själva dessutom kontaktat fastighetsägarna med erbjudanden om hjälp med grävning på tomten. Det är mycket möjligt att du blir kontaktad av en entreprenör när det börjar närma sig.
Karta över de fastigheter som ingår i omvandlingsområdet

De fastigheter som omfattas av utbyggnad av kommunalt vatten och avlopp är markerade med rosa färg i kartan.
Vill du veta mer?
Kontakta vår kunservice på telefon: 020-37 93 00 eller e-post: info@gastrikevatten.se
Relaterat innehåll
Senast ändrad:
Fakta om projektet
- Beräknad kostnad: ca 90 miljoner kronor
- Antal berörda fastigheter: ca 275
- Arbetet utförs av Gästrike Vattens dotterbolag Gävle Vatten AB