Samråd om vattentjänstplan för Östhammars kommun
Tack till dig som har varit med och lämnat synpunkter på vattentjänstplanen för Östhammars kommun!
Planen var ute på samråd under perioden 15 september - 31 oktober 2024. Nu kommer vi att sammanställa alla synpunkter i en så kallad samrådsredogörelse. I denna redovisar vi synpunkterna som kom in under samrådet, och kommenterar hur synpunkterna har bemötts. Det reviderade förslaget ställs sedan ut på så kallad granskning.
I samband med granskningen kommer vi att publicera samrådsredogörelsen här på vår webbplats. Då kan du som lämnade synpunkter under samrådet se hur dessa har bemötts.
Den färdiga vattentjänstplanen kommer sedan att beslutas och antas av kommunfullmäktige, preliminärt under våren 2025.
Öppet hus om vattentjänstplanen
Som en del i samrådsprocessen höll Gästrike Vatten och Östhammars Kommun ett gemensamt öppet hus torsdag 17 oktober. Cirka 140 personer kom till kulturhuset Storbrunn och fick höra presentationer av bland andra kommunens samhällsbyggnadschef Ulf Andersson och vår vd Lena Blad. Det gavs också möjlighet att ställa frågor, både öppet i salen och i enskilda dialoger med kommunens och Gästrike Vattens representanter.
Under rubriken "Handlingar" längre ner på denna sida hittar du den powerpoint-presentation som visades.
På Östhammars Kommuns webbplats kan du också läsa en artikel om öppet hus-kvällen Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..
Varför en vattentjänstplan?
Nya regler i Lagen om allmänna vattentjänster (SFS 2006:412) från 1 januari 2023 ställer krav på att alla kommuner ska ta fram, samråda och besluta i kommunfullmäktige om en vattentjänstplan. Planen ska revideras vart fjärde år.
Vad är en vattentjänstplan?
Gästrike Vatten har i samarbete med Östhammars komm tagit fram förslag till vattentjänstplan för Östhammars kommun som beskriver:
- Nuläge och framtida behov inom allmänna vattentjänster, det vill säga dricksvattenförsörjning, avloppsrening och dagvattenhantering.
- Vilka åtgärder som behövs för att de allmänna VA-anläggningarna ska fungera vid en ökad belastning på grund av skyfall.
- Vilka områden som i dag har enskilda VA-lösningar, och som bedöms ha behov av kommunalt VA.
Frågor?
Frågor om vattentjänstplanen besvaras av kommunansvarig Sara Larsson.
Kontaktuppgifter
E-post: sara.larsson@gastrikevatten.se
Telefon: 026 - 17 51 37
Handlingar
SAMRÅDSVERSION Vattentjänstplan Östhammars kommun, KS 2024_377 Pdf, 609.8 kB, öppnas i nytt fönster.
Bilaga 1, Begreppslista Pdf, 97.8 kB, öppnas i nytt fönster.
Bilaga 2, Plan för utbyggnad av omvandlingsområden Pdf, 534.9 kB, öppnas i nytt fönster.
Bilaga 3, Undersökning om betydande miljöpåverkan Pdf, 165.3 kB, öppnas i nytt fönster.
Frågor och svar om vattentjänstplanen
Vad är en vattentjänstplan för något?
En vattentjänstplan är en beskrivning av kommunens planer för olika VA-relaterade frågor. Det gäller till exempel dricksvattenförsörjning, avloppsrening, hantering av dagvatten och skyfall, samt omvandling av enskilda VA-lösningar till kommunalt VA.
Har alla kommuner vattentjänstplaner?
Det bör de ha – det är ett lagkrav sedan 1 januari 2023.
Var kan jag läsa vad som står i vattentjänstplanen?
Förslaget till ny vattentjänstplanen hittar du under rubriken ”Handlingar” på denna sida.
Är planen redan beslutad eller finns det möjlighet att påverka innehållet?
Planen var ute på samråd under perioden 15 september - 31 oktober 2024. Just nu pågår arbetet med att sammanställa alla synpunkter i en så kallad samrådsredogörelse. I denna redovisar vi synpunkterna som kom in under samrådet, och kommenterar hur synpunkterna har bemötts. Det reviderade förslaget ställs sedan ut på så kallad granskning. Den färdiga vattentjänstplanen kommer därefter att beslutas och antas av kommunfullmäktige, preliminärt under våren 2025.
Vad menas med att planen var ute på ”samråd”?
Ett samråd innebär att de som berörs av en plan, i det här fallet vattentjänstplanen, ges möjlighet att tycka till om det som står i den. Och eftersom vatten och avlopp berör alla invånare i kommunen kunde alla i Östhammars kommun delta i samrådet.
Jag har hört att det pågår ett projekt om nytt vattenverk / utbyggt reningsverk / överföringsledningar mellan Öregrund och Östhammar, är det också med i vattentjänstplanen?
Dessa tre projekt är delar i ett större VA-utvecklingsprogram som fokuserar på den östra delen av Östhammars kommun. Projekten beskrivs kortfattat i vattentjänstplanen och då framför allt utifrån hur de svarar emot de behov som beskrivs i planen. Här hittar du mer information om vad som händer inom ramen för ”VA-utveckling östra Östhammar”.
Står det i vattentjänstplanen vilka områden som ska få kommunalt vatten och avlopp?
Ja, det gör det. Det finns dels en beskrivning av hur behoven i olika delar av kommunen har bedömts, dels en tidplan för olika så kallade omvandlingsområden. Ett omvandlingsområde är ett område som i dag har enskilda avlopp men som bedöms ha behov av kommunalt VA.
Hur ser tidplanen ut, vilka områden kommer att få kommunalt VA först?
Tidplanen finns med i en av vattentjänstplanens bilagor, under rubriken ”Handlingar” på denna sida. Längre ner på sidan hittar du också rubriken ”Frågor och svar om utbyggnad i omvandlingsområden” med mer information om hur processen framåt ser ut.
Frågor och svar om utbyggnad i omvandlingsområden
En del i vattentjänstplanen handlar om hur kommunalt vatten och avlopp kommer att byggas ut i olika så kallade omvandlingsområden inom Östhammars kommun. Här nedan hittar du några vanliga frågor när det gäller just den delen av planen.
Mitt område finns med i planen för utbyggnad i omvandlingsområden, vad kommer att hända nu?
Den samlade tidplanen för utbyggnad av kommunalt VA i omvandlingsområden fram till 2040 redovisas i bilaga 2 i vattentjänstplanen. Tidplanen omfattar fördjupad behovsutredning, planering inklusive samråd med berörda fastighetsägare samt utbyggnad av VA-anläggningen. De fastighetsägare som bor i ett omvandlingsområde kommer att kontaktas av oss på Gästrike Vatten ca 1,5-2 år innan utbyggnaden startar.
Varför planeras det för kommunalt VA i mitt område?
Idag har många fastighetsägare egna brunnar med varierande vattenkvalitet och enskilda avlopp, som inte omhändertar avloppsvattnet enligt gällande miljökrav. Enligt lagen om allmänna vattentjänster ska kommunen ordna vatten och avlopp för bebyggelse i större sammanhang, om det behövs för att skydda människors hälsa och miljö.
Måste jag ansluta min fastighet?
Alla fastigheter som ingår i ett verksamhetsområde för vatten och avlopp förutsätts ansluta sig till det kommunala VA-nätet. Beslut om vilka verksamhetsområden som ska skapas tas av kommunfullmäktige, baserat på det som kommer fram i behovsutredningen.
Jag har redan en avloppsanläggning som fungerar bra, måste jag ansluta min fastighet i alla fall?
Detta är en del i den fördjupade behovsutredningen som kommer att göras för varje område. Ligger din fastighet mitt i ett blivande omvandlingsområde är det inte möjligt att göra undantag. Ligger fastigheten i ytterkanten av området kan det under vissa förutsättningar bli aktuellt med en diskussion om var gränsen för omvandlingsområdet ska dras.
Jag har redan en avloppsanläggning som fungerar bra, finns det möjlighet att få ersättning för den när vi får kommunalt VA?
Om du har en avloppsanläggning som vid tiden för inkoppling till kommunalt VA är nyare än tio år, och anläggningen är godkänd av kommunens miljökontor, så kan du ansöka om ersättning. Du ska kunna styrka kostnaderna genom att visa upp kvitton. Avdrag på värdet görs med tio procent för varje år som anläggningen har varit installerad till dess att du kopplar in kommunalt avlopp. Vi gör en prövning av varje enskilt fall och du kan högst få ersättning upp till det belopp som motsvarar spillvattendelen i anläggningstaxan. Ersättningen betalas ut när du har anslutit din fastighet till kommunalt avlopp.
Måste jag ansluta mig till både vatten och avlopp?
Under särskilda förhållanden är det möjligt att bara ansluta sin fastighet till det kommunala avloppet, och fortsätta använda sin egen dricksvattenbrunn. Detta förutsätter att du har tillräckligt bra kvalitet och mängd på ditt vatten. Behöver du i framtiden ansluta till det kommunala dricksvattnet så kommer du att betala anläggningsavgift för detta enligt gällande VA-taxa vid det tillfället.
Vad kostar det att ansluta sig till kommunalt VA?
Kostnaden för att ansluta en fastighet till kommunalt vatten och avlopp kallas anläggningsavgift. Det är en engångskostnad som utgår från gällande VA-taxa i kommunen. I dag ligger avgifterna i Östhammars kommun mellan 200 000 och 300 000 kronor. Vad de kommer att bli i framtiden påverkas både av kostnadsutvecklingen och av kommande beslut i kommunfullmäktige om hur många som ska anslutas. Man kan se anslutningsavgiften som att fastighetsägaren dels betalar för att faktiskt bli ansluten, dels ”köper in sig” i kommunens hela VA-infrastruktur.
Här kan du läsa mer om taxor och avgifter. Länk till annan webbplats.
Vem ansvarar för vad i den här utbyggnaden?
Gästrike Vatten ansvarar för att bygga ut ledningsnätet i ditt område, fram till förbindelsepunkten utanför din fastighet.
Som fastighetsägare ansvarar du för alla VA-installationer på din tomt och fram till förbindelsepunkten. Det innebär att du ansvarar för grävarbete och installation av fastighetspumpstation. Du ansvarar även för att dra ledningar, bygga en plats för vattenmätaren och ordna de elinstallationer som behövs. Alla arbeten och installationer ska utföras fackmannamässigt enligt branschens regler. Du kommer att få mer information om hur det här går till under projektets gång.
Senast ändrad: