Gästrike Vatten

Samråd om vattentjänstplan för Östhammars kommun

Östhammar Vatten AB, genom moderbolaget Gästrike Vatten AB, bjuder härmed in till samråd om ny vattentjänstplan för Östhammars kommun. Samrådet görs för att alla invånare ska få möjlighet att tycka till om kommunens planer för olika VA-relaterade frågor. Du är välkommen att skicka in dina synpunkter på planen senast den 31 oktober 2024.

Under september och oktober finns vattentjänstplanen tillgänglig på biblioteken i Alunda, Gimo, Öregrund, Österbybruk och Östhammar. Du är också välkommen till ett öppet hus i kulturhuset Storbrunn i Östhammar, torsdag 17 oktober mellan 17.00 och 20.00 (presentation hålls 17.00 och 18.30). Ingen föranmälan behövs.

Varför en vattentjänstplan?

Nya regler i Lagen om allmänna vattentjänster (SFS 2006:412) från 1 januari 2023 ställer krav på att alla kommuner ska ta fram, samråda och besluta i kommunfullmäktige om en vattentjänstplan. Planen ska revideras vart fjärde år.

Vad är en vattentjänstplan?

Gästrike Vatten har i samarbete med Östhammars komm tagit fram förslag till vattentjänstplan för Östhammars kommun som beskriver:

  • Nuläge och framtida behov inom allmänna vattentjänster, det vill säga dricksvattenförsörjning, avloppsrening och dagvattenhantering.
  • Vilka åtgärder som behövs för att de allmänna VA-anläggningarna ska fungera vid en ökad belastning på grund av skyfall.
  • Vilka områden som i dag har enskilda VA-lösningar, och som bedöms ha behov av kommunalt VA.

Tyck till om vattentjänstplanen

Du kan lämna dina synpunkter på vattentjänstplanen senast den 31 oktober 2024. Skicka dina synpunkter till:

E-post: info@gastrikevatten.se
Post: Gästrike Vatten, Hamnleden 20, 806 41 Gävle.

Ange att ärendet gäller ”Samråd vattentjänstplan Östhammar” och gärna dina kontaktuppgifter.

Observera att inkomna synpunkter blir allmän handling.

Vad händer efter samrådet?

När samrådstiden är slut kan vattentjänstplanen komma att revideras utifrån inkomna synpunkter. Därefter kommer planen att ställas ut för så kallad granskning, där vi redovisar hur de synpunkter som kom in under samrådet har beaktats.

Den färdiga vattentjänstplanen kommer sedan att beslutas och antas av kommunfullmäktige, preliminärt under våren 2025.

Frågor?

Frågor om vattentjänstplanen besvaras av kommunansvarig Sara Larsson.

Kontaktuppgifter

E-post: sara.larsson@gastrikevatten.se
Telefon: 026 - 17 51 37

Handlingar

Frågor och svar om utbyggnad i omvandlingsområden

En del i vattentjänstplanen handlar om hur kommunalt vatten och avlopp kommer att byggas ut i olika så kallade omvandlingsområden inom Östhammars kommun. Här nedan hittar du några vanliga frågor när det gäller just den delen av planen.

Mitt område finns med i planen för utbyggnad i omvandlingsområden, vad kommer att hända nu?

Den samlade tidplanen för utbyggnad av kommunalt VA i omvandlingsområden fram till 2040 redovisas i bilaga 2 i vattentjänstplanen. Tidplanen omfattar fördjupad behovsutredning, planering inklusive samråd med berörda fastighetsägare samt utbyggnad av VA-anläggningen. De fastighetsägare som bor i ett omvandlingsområde kommer att kontaktas av oss på Gästrike Vatten ca 1,5-2 år innan utbyggnaden startar.

Varför planeras det för kommunalt VA i mitt område?

Idag har många fastighetsägare egna brunnar med varierande vattenkvalitet och enskilda avlopp, som inte omhändertar avloppsvattnet enligt gällande miljökrav. Enligt lagen om allmänna vattentjänster ska kommunen ordna vatten och avlopp för bebyggelse i större sammanhang, om det behövs för att skydda människors hälsa och miljö.

Måste jag ansluta min fastighet?

Alla fastigheter som ingår i ett verksamhetsområde för vatten och avlopp förutsätts ansluta sig till det kommunala VA-nätet. Beslut om vilka verksamhetsområden som ska skapas tas av kommunfullmäktige, baserat på det som kom fram i behovsutredningen.

Vad kostar det att ansluta sig till kommunalt VA?

Kostnaden för att ansluta en fastighet till kommunalt vatten och avlopp kallas anläggningsavgift. Det är en engångskostnad som utgår från gällande VA-taxa i kommunen.

Här kan du läsa mer om taxor och avgifter.

Jag har redan en avloppsanläggning som fungerar bra, finns det möjlighet att få ersättning för den när vi får kommunalt VA?

Om du har en avloppsanläggning som vid tiden för inkoppling till kommunalt VA är nyare än tio år, och anläggningen är godkänd av kommunens miljökontor, så kan du ansöka om ersättning. Du ska kunna styrka kostnaderna genom att visa upp kvitton. Avdrag på värdet görs med tio procent för varje år som anläggningen har varit installerad till dess att du kopplar in kommunalt avlopp. Vi gör en prövning av varje enskilt fall och du kan högst få ersättning upp till det belopp som motsvarar spillvattendelen i anläggningstaxan. Ersättningen betalas ut när du har anslutit din fastighet till kommunalt avlopp.

Måste jag ansluta mig till både vatten och avlopp?

Under särskilda förhållanden är det möjligt att bara ansluta sin fastighet till det kommunala avloppet, och fortsätta använda sin egen dricksvattenbrunn. Detta förutsätter att du har tillräckligt bra kvalitet och mängd på ditt vatten. Behöver du i framtiden ansluta till det kommunala dricksvattnet så kommer du att betala anläggningsavgift för detta enligt gällande VA-taxa vid det tillfället.

Vem ansvarar för vad i den här utbyggnaden?

Gästrike Vatten ansvarar för att bygga ut ledningsnätet i ditt område, fram till förbindelsepunkten utanför din fastighet.

Som fastighetsägare ansvarar du för alla VA-installationer på din tomt och fram till förbindelsepunkten. Det innebär att du ansvarar för grävarbete och installation av fastighetspumpstation. Du ansvarar även för att dra ledningar, bygga en plats för vattenmätaren och ordna de elinstallationer som behövs. Alla arbeten och installationer ska utföras fackmannamässigt enligt branschens regler. Du kommer att få mer information om hur det här går till under projektets gång.

Senast ändrad: