Gästrike Vatten

Stort samarbete för hållbar vattenanvändning

Gästrike Vatten går ihop med över 100 kommuner och vatten- och avloppsorganisationer i Sverige för att kommunicera vattnets värde och ge tips för en mer hållbar vattenanvändning. Kampanjen ”Det är bara vatten” bygger på budskapet om att vatten är det viktigaste vi har och fyller på med konkreta tips för att enkelt spara vatten i vardagen.

Flicka i baddräkt sitter på brygga vid glittrande vatten.

Foto: Kari Kohvakka

Det är bara vatten. Det viktigaste vi har.

― Allt liv på jorden är beroende av vatten och nästan all slags produktion behöver vatten. Vi är många som vill ta del av denna viktiga resurs. Till det kommer klimatförändringar och nationella och globala mål som Agenda 2030 vilket gör att vi måste börja använda vattnet på ett mer hållbart sätt. Ett första steg är att kommunicera och lyfta vattnets värde. säger Lena Blad, VD på Gästrike Vatten.

Det var torkan sommaren 2018 som blev startskottet för många kommuner och VA-organisationer att börja kommunicera budskapet om att spara vatten. Gästrike Vatten, som ansvarar för dricksvattenförsörjningen i kommunerna Gävle, Ockelbo, Hofors, Älvkarleby och Östhammar, har levt med frågan under många år. Förutsättningarna i våra kommuner ser olika ut men gemensamt är att vattenverk och ledningsnät nått maxkapacitet när vattenanvändningen varit extremt hög.

― Vi som använder grundvatten och har många små vattentäkter vet hur känsligt det är när grundvattnet inte fylls på under vintermånaderna. En hög vattenförbrukning ökar bristen på vatten. Våren och sommaren 2018 var tyvärr ingen ny situation för oss, men den lyfte frågan om hur vi ska använda vårt gemensamma vatten till en nationell nivå, säger Lena Blad.

Att öka kunskapen om vattnets värde är viktigt eftersom vatten inte bryr sig om kommun-, läns- eller landsgränser. Vi kanske bor i en kommun, jobbar i en annan och har stuga i en tredje. I Sverige gör vi i snitt av med 140 liter vatten per person och dygn, medan de i Danmark bara gör av med ca 100 liter per person och dygn.

― Kunderna i våra kommuner är bra på att vara vattensmarta, men de och vi behöver göra mer. Att vattna med regnvatten, fylla poolen med sjövatten och stänga av kranen när vi borstar tänderna är små förändringar som gör stor skillnad, säger Lena Blad.