Varning för falska vattenkontrollanter
Det har förekommit i några av Sveriges kommuner att bedragare låtsas representera kommunens enhet för vatten och avlopp. De kan höra av sig till fastighetsägare eller sms:a eller ringa på hemma hos privatpersoner och säga att de behöver kontrollera dricksvattnet, byta vattenmätaren eller utföra andra arbeten.
Det är inte så vanligt att Gästrike Vattens personal gör hembesök utan att ha bokat tid med kunden först, men det kan förekomma vid större vattenläckor och liknande händelser.
Så vet du att besöket är äkta:
Gästrike Vattens anställda har alltid ett ID-kort med foto, namn och information om deras anställning vid Gästrike Vatten.
De kommer alltid i vita servicebilar med Gästrike Vattens logotyp.
Byten av vattenmätare utförs av underentreprenören Hydro Standard. Även de har Gästrike Vattens ID-kort som visar att de gör jobbet på uppdrag av Gästrike Vatten.
Vad ska du göra om du misstänker bedrägeri?
Om någon försöker få tillträde till ditt hem men saknar legitimation eller avviker från beskrivningen ovan:
1. Släpp inte in personen.
2. Kontakta Gästrike Vattens kundservice på
020-37 93 00 som då kan kontrollera om personen verkligen arbetar hos oss.
3. Om personen visar sig vara en bedragare,
gör en polisanmälan direkt.
Senast ändrad: