Meny

Information med anledning av Coronaviruset, covid-19 


För oss på Gästrike Vatten är det alltid viktigt att agera ansvarsfullt för våra medarbetare, kunder, avtalsparter och samhället i stort.

Att leverera vatten i din kran och ta hand om ditt avloppsvatten dygnet runt, året om är en självklarhet för oss. Nuvarande situation och spridningen av Coronaviruset, covid-19, ställer extra krav på vårt agerande. Vi följer utvecklingen och Folkhälsomyndighetens rekommendationer noga. Vårt fokus är att
  • säkerställa driften av vår dagliga verksamhet och våra leveranser, på kort och lång sikt
  • bidra till minskad smittspridning och belastning på sjukvården genom att stanna hemma om vi är sjuka och minska sociala kontakter
  • hjälpa varandra att minska oro
 
Vi vill att du ska känna dig trygg med din VA-försörjning och vår hantering.
Här har vi samlat svar på frågor om Coronaviruset, kopplat till vår verksamhet.

Har du specifika frågor är du välkommen att kontakta vår Kundtjänst ».
Vi finns här för dig!

Hur minskar ni risken för spridning av coronaviruset?
Att leverera vatten i din kran och ta hand om ditt avloppsvatten dygnet runt, året om är en självklarhet för oss. Vi arbetar med ett livsmedel, dricksvatten, och har väl inarbetade rutiner kring vår hygien. Vi är alltid noga och i nuvarande situation och spridningen av Coronaviruset, covid-19, ställer det extra krav på vårt agerande. Vi följer utvecklingen och Folkhälsomyndighetens rekommendationer noga. Vårt fokus är att,
- säkerställa driften av vår dagliga verksamhet och våra leveranser, på kort och lång sikt
- bidra till minskad smittspridning och belastning på sjukvården genom att stanna hemma om vi är sjuka och minska sociala kontakter
- hjälpa varandra att minska oro
Förutom noga hygien uppmanar vi våra medarbetare att avstå från sociala kontakter vid symptom. 

Har ni någon beredskapsplan om anställda blir sjuka av coronaviruset?
Gästrike Vatten arbetar för att kunna hantera en situation där ett större antal medarbetare blivit sjuka. Våra högst prioriterade områden som måste fungera är produktion av dricksvatten, rening av avloppsvatten och att laga läckor på ledningsnätet när de uppstår.

Kan coronaviruset smitta via avloppsvatten och dricksvatten?
Enligt Folkhälsomyndigheten så smittar coronaviruset i huvudsak genom kontaktsmitta eller via luften från hostningar och nysningar. För närvarande finns inte några indikationer för att coronaviruset överlever i dricksvatten eller avloppsvatten.
På Svenskt Vattens hemsida kan du läsa mer i ämnet och även ta del av rapporter från WHO. Läs mer här »

Har kundtjänst öppet som vanligt?
Du når oss som vanligt via telefon och mejl. Kontaktuppgifter hittar du här »
 
Sedan 2 april har vi stängt för besök i vår reception på Hamnleden 20 i Gävle. 
Gästrike Vatten följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer och vill minska smittspridningen. Genom att hålla avstånd och undvika närkontakt bidrar vi alla till att minska smittspridning. 

Hur gör jag om jag har frågor till exempel om min faktura?
Har du frågor om din faktura eller behöver ansöka om uppskov på betalningen? Vill du ångra eller göra förändringar i din va-anmälan? Välkommen att kontakta oss så kan vi tillsammans se hur vi kan hjälpa er. 020-37 93 00 eller info@gastrikevatten.se 

Hur gör jag en felanmälan?
Felanmälan gör du alltid lättast genom att ringa oss, 020-37 93 00. Vår felanmälan har öppet dygnet runt. 

Hur påverkar detta mig som kund?
I nuläget ska du inte påverkas alls som kund till följd av coronaviruset, vi arbetar på som vanligt för att se till att du får dricksvatten och att vi kan ta hand om avloppsvattnet. Inför de hembesök som vi gör, till exempel byte av vattenmätare, så hör vi av oss innan. Det för att både du och vi ska känna sig säkra, för att minska smittspridningen bland våra kunder, i samhället i stort och bland våra medarbetare. Hör gärna av dig om du känner dig sjuk så försöker vi lösa besöken på annat sätt, eller kommer tillbaka en annan dag.

Utför ni planerade byten av vattenmätare?
Nej, vi utför inga planerade byten av vattenmätare under april. Vi värnar om våra våra kunder, medarbetare och samhället i stort. Därför följer vi Folkhälsomyndighetens rekommendationer för att minska smittspridningen av coronaviruset, covid -19. Därför utför vi inga planerade byten av vattenmätare under april. Vi återkommer till dig när det är dags att byta din vattenmätare. 

På vilket sätt kan jag själv hjälpa till?
Just nu är det viktigare än någonsin att vi hjälps åt att säkerställa att våra samhällsviktiga verksamheter kan fortsätta bedriva sin verksamhet. Gästrike Vatten koncernen har ett sådant uppdrag genom sitt ansvar att leverera dricksvatten och ta hand om avloppsvattnet.
Du kan hjälpa till genom att göra dessa enkla saker:
  • Spola inte ner annat papper än toalettpapper i toaletten (och det som passerar genom kroppen). Annat papper kan nämligen orsaka stopp i våra pumpstationer och därmed tas dyrbar tid från oss, tid som vi kan använda till att säkra andra delar av vår verksamhet.
  • Tvätta händerna. Ni har tvålen. Vi har vattnet. Tillsammans gör vi skillnad.

Jag har slut på toalettpapper, får jag spola ner hushållspapper eller annat papper?
Hushållspapper är gjort för att hålla ihop och pappersfibrerna är helt annorlunda än toalettpapper som ska falla sönder när det spolas ner. Det kan därför lätt bli stopp i avloppet om du spolar ner hushållspapper. Eftersom vi vet att det i rådande tid med coronaviruset kan vara svårt att få tag på toalettpapper så är vi medvetna om att du kanske kan bli tvungen att använda till exempel hushållspapper. Tänk då på att ha en papperskorg där du kan slänga hushållspapper och våtservetter så att det inte orsakar onödiga stopp i avloppsledningar och pumpstattioner. Att hantera stopp i avloppet tar dyrbar tid från oss, tid som vi kan använda till att säkra andra delar av vår verksamhet. Det är endast kiss, bajs och toalettpapper som får spolas ner i toaletten.
 
Sidan skapad 2020-03-17 21:19:22
Senast ändrad 2020-04-03 16:03:56