Driftinformation

Starttid Område Kommun Beräknas klart
2019-01-31 10:15 Gimo Östhammars kommun 2019-02-01 09:30

Beskrivning:

Kokningsrekommendation i Gimo är hävd

Uppdatering 2019-02-01 klockan 09:30 - Våra vattenprover visar att vattnet håller god kvalitet, så från och med nu så häver vi kokningsrekommendationen. Alla i Gimo kan därmed använda sitt vatten precis som vanligt igen. Tack för ditt tålamod! 

Uppdatering 2019-01-31 klockan 12:15
-
Från och med torsdag den 31 januari klockan 12:15 uppmanas du som bor och är i Gimo att koka kranvattnet. Stora delar av ledningsnätet i Gimo har varit utan tryck i samband med en driftstörning. Som en försiktighetsåtgärd ska du tills vidare koka kranvattnet som du ska använda till dryck eller matlagning.

  • Du kan fortsätta duscha, tvätta och diska som vanligt.
  • Om har frågor om hälsa och vård kan du kontakta Vårdguiden 1177.

Denna kokningsrekommendation gäller tills vidare, vi arbetar med att försäkra oss om att vattnet håller god kvalitet. Vi uppdaterar denna information så fort en förändring sker. Tack för ditt tålamod!

Koka vatten

Koka upp vattnet i kastrull eller i en vattenkokare tills det bubblar kraftigt. Det räcker att koka upp vattnet - det behöver alltså inte koka en viss tid.

Använd kokt vatten också när du borstar tänderna, brygger kaffe och sköljer grönsaker.

Du kan koka till exempel makaroner och annan mat i kranvatten. När du kokar mat så avdödas bakterierna.
Det går bra att koka tevatten i mikron, se till att det bubblar upp kraftigt.

Läs mer om att koka vatten.

Hämta vatten

Under eftermiddagen kommer vi att placera ut vattentankar med dricksvatten vid Köpmangatan i centrala Gimo, vid Lärkbackens vårdboende och vid parkeringen utanför simhallen. Medtag eget kärl.

Uppdatering 2019-01-31 klockan 11:00 - Problemet med vattentillförseln är en följd av Tele2s kommunikationsproblem under natten, vilket har gjort att styrning och kommunikation med bland annat vattenverket i Gimo har påverkats. Vi har tekniker på plats som arbetar för att åtgärda problemet så fort som möjligt, men har ännu ingen uppskattning om när det kan vara åtgärdat.


Torsdag den 31 januari klockan 10:15

Det har nyligen uppstått problem med vattentillförseln i Gimo, så många fastigheter är för tillfället utan vatten. Personal är på väg för att utreda och åtgärda problemet.
Vi vet i nuläget inte vad som har hänt eller när problemet kan förväntas vara åtgärdat, men uppdaterar denna information så fort vi vet mer.


Tack för ditt tålamod!
 

Kontakt

Har du frågor är du välkommen att kontakta Gästrike Vattens kundservice på
020- 37 93 00, (9-12, 13-15) eller info@gastrikevatten.se.
 
Sidan skapad 2019-01-31 10:24:48
Senast ändrad 2019-02-01 10:18:21