Så här ansluter du din fastighet

Med kommunalt vatten och avlopp är du alltid säker på att ditt dricksvattnen är kontrollerat och håller hög kvalitet och att vi tar hand om ditt avloppsvatten på ett hållbart sätt. Om du planerar att bygga om, bygga nytt eller har en befintlig fastighet som du vill ansluta kan du läsa här hur du gör. 

Exploatör eller större verksamhet?

Kontakta oss för ett personligt möte.
 

1. Ta reda på verksamhetsområde

Om din fastighet finns inom verksamhetsområdet så kan du ansluta. Även om din fastighet ligger utanför verksamhetsområdet kan du ansluta den efter särskild prövning hos Gästrike Vatten. Här kan du söka se i kartan om din fastighet ligger inom eller utanför verksamhetsområde.

Ibland saknas områdesledningar även om fastigheten ligger inom verksamhetsområde. Då tar det längre tid innan du kan koppla in din fastighet eftersom vi behöver gräva ner dem och i vissa fall behöver vi tillstånd från markägare och kommun.

Ska du bygga till exempel ett garage, en restaurang eller en tvätthall? Tänk då på att du kan behöva fettavskiljare. Läs mer om fettavskiljare här.

Tänk på att anslutning till VA inte ingår i bygglovet som du ansöker om hos din kommun, du behöver göra en egen anmälan för det till Gästrike Vatten.
Kostnad
Du kan se hur mycket det kostar att ansluta till kommunalt vatten och avlopp. Här räknar du ut det. 

2. Skicka en intresseanmälan

När du har kontrollerat att möjlighet finns för att ansluta din fastighet och du vet din kostnad skickar du in din intresseanmälan till oss. Vi kontrollerar att det är möjligt att ansluta och om det finns ledningar i området.
Fyll i intresseanmälan, vi återkommer till dig inom tio arbetsdagar. 

3. Svar från Gästrike Vatten

Inom tio arbetsdagar återkommer vi till dig för att meddela om anslutningen är möjlig och vad det kommer att kosta. Du får veta hur lång tid vi räknar med att det tar innan du kan ansluta din fastighet. Vi ser om det redan finns ledning i ditt område, gör det inte redan det så måste de grävas ner och det tag då längre tid. Om det inte är möjligt att ansluta din fastighet talar vi om det. 
I det här skedet får du också veta om du kan ha självfall för avloppsvattnet eller behöver en fastighetspumpstation och vart den ska placeras. En fastighetspumpstation pumpar avloppsvattnet vidare från din fastighet ut i det allmänna ledningsnätet.
Läs mer om fastighetspumpstationer här.
Läs och skriv också gärna ut våra produktblad med checklista för fastighetspumpstation och självfall.

4. Beställ kommunalt vatten och avlopp

Nu kan du beställa kommunalt vatten och avlopp av Gästrike Vatten. Det gör du genom att fylla i en kort blankett som du som fastighetsägare också skriver under. Blanketten skickar vi hem till dig. 

 

5. Din förbindelsepunkt

Nästa steg är att du får ett förslag på förbindelsepunkt från Gästrike Vatten. Vill du ändra läget så kontaktar du oss för ett kundsamråd där vi diskuterar förbindelsepunktens placering. 
Förbindelsepunkten är gränsen mellan den kommunala VA-anläggningen och fastighetens egen VA-installation. Förbindelsepunkten placeras oftast en halv meter utanför fastighetsgränsen.
Läs och skriv också gärna ut våra produktblad om ansvar, kostnader och kundsamråd.

6. Områdesledningar

Gästrike Vatten gräver områdesledningar om de inte redan finns.


 

7. Faktura

Du får en faktura på anläggningsavgiften och en karta som visar vart din upprättade förbindelsepunkt är placerad.
Läs mer här om hur anläggningsavgiften beräknas. 
 

8. Dags att gräva

Du gör din egen VA-installation på din tomt. Du gräver eller anlitar entreprenörer som gräver ledningar från ditt hus till förbindelsepunkten samt gräver ner en eventuell fastighetspumpstation. Tipset är att redan nu följa den checklista som Gästrike Vatten besiktar efter.
Läs hela checklistan här i våra produktblad för fastighetspumpstation och självfall.

Ett tips är att anlita en entreprenör som har gått en hygienutbildning.
Läs gärna mer tips i vårt produktblad om att anlita en entreprenör.

Eventuell fastighetspumpstationen får du från Gästrike Vatten, vi meddelar dig hur och när du får den. Du som fastighetsägare ansvarar för all installation på din fastighet.

9. Bygg en plats för vattenmätaren

Du ska bygga en bra plats för vattenmätaren. Den brukar oftast vara placerad inomhus där vattenledningen kommer in i huset. Mätarens plats ska vara godkänd av Gästrike Vatten som också har rätt att kostnadsfritt disponera platsen och ensamt har befogenhet att sätta upp, ta ned, kontrollera, justera, underhålla samt till- och frånkoppla mätaren.
Läs mer om platsen för din vattenmätare här.
Läs och skriv också gärna ut vårt produktblad om vattenmätare.

10. Beställ tid för besiktning

När allt är klart inom fastigheten bokar du en tid för besiktning, uppsättning av vattenmätaren och eventuellt installation av fastighetspump. Innan du bokar din tid ska anslutningsavgiften vara betalad.
Ring Gästrike Vatten för att boka en tid, 020- 37 93 00.
 

11. Gästrike Vatten besiktar och kopplar in

När du har betalat anläggningsavgiften så kommer vi och besiktar enligt en checklista. Om allt är som det ska så sätter vi upp vattenmätaren, släpper på vattnet och installerar eventuell fastighetspump samt öppnar avloppet. Nu är det klart att börja använda VA-anläggningen. Det är bara Gästrike Vatten som får öppna ventilerna.
Läs hela checklistan här i våra produktblad för fastighetspumpstation och självfall.

När du har betalat anläggningsavgiften och kopplats in på det kommunala ledningsnätet, betalar du därefter årliga brukningsavgifter. De består av en fast mätaravgift och en rörlig del, där den rörliga avgiften bestäms av den mängd vatten du förbrukar.
Läs mer om brukningsavgiften här.
Sidan skapad 2016-05-10 17:31:04
Senast ändrad 2017-05-12 08:17:03